راهنمای طلا و جواهر

مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر

مالیات بر ارزش افزوده طلا

مالیات بر ارزش افزوده «مالیات غیرمستقیمی» است که مصرف‌کننده یا همان خریدار آن را به همراه بهای خرید کالا یا خدمات می‌پردازد و دریافت‌کننده و همان فروشند موظف است مقدار مالیات دریافتی را به خزانه دولت واریز کند.

قانون مالیات برارزش افزوده با اختیارات ناشی از ماده ۸۵ قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران در ۵۳ ماده و ۴۷ تبصره در تاریخ هفدهم اردیبهشت ۱۳۸۷ در کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصویب شده ‌بود تا در مدت آزمایشی ۵ سال از تاریخ اول مهرماه ۱۳۸۷ به اجرا گذاشته شود. این قانون بعد از ۵ سال اول هر سال مجددا تمدید و تا ۹ درصد افزایش یافت.

پس از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده و اعتراض اعضای صنف طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا و پیگیری اهالی این صنف برای حذف این مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون، در جلسه ۳۰ دیماه ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند.

پس از ایرادات شورای نگهبان به موارد دیگر این قانون، نهایتا اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز ۱۲ تیرماه سال 1400 توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر همین اساس طبق ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، فقط اصل طلا از مالیات برارزش افزوده معاف گردید و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت می گردد. البته قانون به شرطی اصل طلا را از مالیات برارزش افزوده معاف نموده که طلافروشان معاملات خود را در سامانه جامعی که سازمان امور مالیاتی موظف به طراحی و ایجاد آن است ثبت نمایند.

مالیات بر ارزش افزوده، یکی از مهم ترین و اصلی ترین راه هایی است که دولت ها از آن برای کسب درآمد استفاده می کنند. افرادی که در سطح کشور در زمینه های مختلفی مشغول به فعالیت هستند، هر کدام باید بنا بر درآمدی که دارند، مالیات بپردازند. افرادی که برای دولت کار می کنند و به نوعی کارمند دولت به حساب می آیند، مالیات آن ها از حقوقی که هر ماه دریافت می کنند کم خواهد شد. اما افرادی که شغل آزاد دارند، باید هر ساله اظهار نامه مالیاتی خود را به مراجع مربوطه تحویل دهند تا از فعالیت آن ها ممانعت به عمل نیاید. مالیات بر ارزش افزوده، یکی از آسان ترین راه ها برای دریافت مالیات می باشد که دولت ها و حکومت های مختلف در سراسر دنیا، بر روی این نوع درآمد حساب زیادی باز می کنند. در این مقاله سعی خواهد شد تا شما را با موضوع مالیات بر ارزش افزوده در مورد طلا و جواهر آشنا کرده و درباره ی آن توضیحاتی را خدمت شما عزیزان عرض کنیم. با ما همراه باشید.

تاریخچه قانون مالیات بر ارزش افزوده بر طلا و جواهر

 

بر اساس قانون جدید که درباره ی مالیات بر ارزش افزوده در کشور ایران وضع شده است از دی ماه سال 1400 میزان مالیات بر ارزش افزوده برای طلا و جواهر صرفا به میزان 9% به مجموع اجرت و سود زیورآلات تعلق میگیرد. به عبارت دیگر میزان مالیاتی که خریداران طلا و جواهر باید هنگام خرید این نوع کالا بپردازند، بایستی 9% از حق اجرت ساخت طلا و سود مغازه دار طبق نرخ مصوب اتحادیه محاسبه میشود. در گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده روی کل ارزش طلا و جواهر تعلق میگرفت. لذا خریداران طلا و جواهر در هنگام خرید این کالا بایستی توجه داشته باشند که مالیات بر ارزش افزوده ای که برای طلا محاسبه می شود، نباید روی کل مبلغ طلا محاسبه گردد. قانون  مالیات بر ارزش افزوده جدید ترین قانونی است که در زمینه فروش طلا و جواهر در کشور ایران وضع شده است و همه ی فروشندگان طلا و جواهر بایستی این قانون را در هنگام فروش طلا و جواهر مد نظر قرار داده و آن را رعایت کنند. بدیهی است در صورتی که این قانون از طرف فروشندگان طلا نادیده گرفته شود تخلف محسوب شده و از طرف سازمان های مربوطه در زمینه ی اخذ مالیات بر ارزش افزوده و تعزیرات مورد پیگیری قرار میگیرد و در کوتاه ترین زمان اقدامات لازم جهت پلمپ واحد تجاری مورد نظر به عمل خواهد آمد.

قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب جدید مجلس بر طلا

یکی از جدید ترین قوانینی که در زمینه ی مالیات بر ارزش افزوده بر طلا در مجلس به تصویب رسیده است، این است که مالیات بر ارزش افزوده بایستی فقط بر روی اجرت کار و میزان سود مغازه دار محاسبه شود. بدیهی است در صورتی که برای این کار از کل مبلغ طلا استفاده شود، تخلف به حساب می آید. کاری که در گذشته انجام شد و برای محاسبه ی مالیات بر ارزش افزوده، کل مبلغ طلای خریداری شده را در نظر می گرفتند. از دی ماه سال 1400 شمسی قانون مالیات بر ارزش افزوده صرفا بر روی اجرت و سود اعمال میشود و شامل اصل طلا نمیباشد.

زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده طلا و جواهر

حذف مالیات بر ارزش افزوده از اصل طلا مطالبه‌ای بود که پس  از ۱۰ سال از اجرای قانون مالیات برارزش افزوده و اعتراض فعالان و فروشندگان طلا و جواهر و موانع ایجاد شده بر سر تولید و فروش مصنوعات طلا مطرح شده بود و از 12 دی ماه سال 1400 اجرای آن در سراسر کشور آغاز شده است.

برای حذف مالیات از اصل طلا و اصلاح این قانون نهایتا در جلسه ۳۰ دی ماه ۱۳۹۸ نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر معافیت اصل طلا، جواهر و پلاتین در لایحه اصلاح این قانون رای دادند.

پس از ایرادات شورای نگهبان اصلاح قانون مالیات برارزش افزوده تایید و در روز ۱۲ تیرماه سال جاری توسط ریاست جمهوری ابلاغ شد.

بر همین اساس طبق ماده ۲۶ قانون مالیات برارزش افزوده مصوب سال ۱۴۰۰، اصل طلا از مالیات برارزش افزوده معاف شد و تنها از اجرت و سود مصنوعات طلا مالیات دریافت می‌شود.

ساختار قیمت گذاری طلا با قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده سال 1400

بر اساس تغییر قانون مالیات بر ارزش افزوده ساختار قیمت گذاری تمامی زیورآلات طلا و جواهر مانند گردنبند ، حلقه و انگشتر ، دستبند ، گوشواره به شرح ذیل تغییر میکند.

وزن طلا تا ی بکار رفته بر اساس نرخ لحظه ای طلا محاسبه میشود و سپس با اعمال ضریب اجرت و کارمزد ساخت که بین 8 تا 25 درصد میتواند متغیر باشد ، میزان اجرت مشخص میشود و سپس با اعمال ضریب سود مغازه دار که طبق قانون اتحادیه برابر با 7 درصد میباشد میزان سود واحد صنفی نیز معین میگردد. سپس میزان مالیات بر ارزش افزوده که در حال حاضر طبق قانون 9 درصد میباشد روی جمع هزینه های کارمزد و سود محاسبه شده و از جمع ارزش طلا و میزان اجرت کار و میزان سود مغازه دار و میزان مالیات به رقم نهایی محصول خواهیم رسید.

تفاوت قانون جدید و قدیم طلا و جواهر

بین قانون مالیات بر ارزش افزوده ای که قبلا توسط مجلس تصویب شده و توسط سازمان امور مالیاتی کشور اجرا شد، و قانون جدید تفاوت هایی وجود دارد. در گذشته میزان مالیات بر ارزش افزوده از کل مبلغ طلا محاسبه می شد.به عنوان مثال اگر کل قیمت طلا به همراه اجرت فروشنده ی طلا ده میلیون تومان می شد، 9%مالیات بر ارزش افزوده به آن اضافه می شد و مبلغ نهایی ده میلیون و نهصد هزار تومن می شد که می بایست این مبلغ از مشتری گرفته می شد. اما امروزه با تصویب قانون جدید در مورد مالیات بر ارزش افزوده ی طلا و جواهر، مالیات فقط و تنها فقط بر میزان اجرت طلا فروشان اعمال می شود.به عبارت دیگر 9% مالیاتی که قرار است به مبلغ نهایی طلا و جواهر اضافه شود، بایستی از میزان اجرت فروشنده محاسبه شود. به عنوان مثال اگر اجرت فروشنده برای هر گرم طلا سیصد هزار تومان باشد، بایستی 9% این مبلغ به مبلغ نهایی طلا و جواهر خریداری شده اضافه کرد که در مورد این مثال به ازای هر گرم طلا، میزان مالیات بر ارزش افزوده بیست و هفت هزار تومان می باشد.همانطور  که قابل مشاهده است اختلاف قیمت در محاسبه این دو نوع مالیات بسیار زیاد است و برای خرید طلا که به نوعی یک کالای سرمایه ای میباشد میتواند برای خریدار جذابیت بیشتری ایجاد کند و دارای منطق نیز میباشد زیرا نبایستی روی اصل طلا مالیات اخذ نمود و سوال این است چرا در ده سال گذشته چنین اجرای چنین قانونی متوقف نشده است.

 

نحوه محاسبه و میزان مالیات بر ارزش افزوده بر طلا و جواهرات

همانطوری که در ابتدای این مقاله خدمت شما عزیزان عرض کردیم، طلا نیز همانند بسیاری دیگر از کالا ها و محصولاتی که امروزه در کشور ایران تولید شده و به فروش می رسند، مشمول قوانین مالیاتی و مالیات بر ارزش افزوده می شود. پس از این که قیمت طلا به همراه اجرت کار توسط فروشنده محاسبه شد، فروشنده موظف است به میزان ۹ درصد از اجرت کار، به قیمت نهایی طلای خریداری شده توسط مشتری بیفزاید. این میزان مالیات که تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده از مشتری گرفته می شود، بایستی به سازمان امور مالیاتی پرداخت شود‌. فروشنده بایستی میزان قیمت خالص طلا، میزان اجرت کار و همچنین مالیاتی را که از خریدار دریافت می کند در داخل فاکتور نوشته و به خریدار طلا ارائه نماید. در صورتی که فروشنده ی طلا از نوشتن هر کدام از موارد بالا امتناع کند، کار او غیر قانونی بوده با او برخورد خواهد شد. بعلاوه محاسبه ی مالیات بر ارزش افزوده توسط فروشنده بایستی کاملا دقیق محاسبه شود تا هزینه ی اضافی از مشتری دریافت نشود.

 

آیا سکه از مالیات ارزش افزوده معاف است؟

افرادی که از بانک مرکزی سکه خریداری می کنند، بر اساس تعداد سکه هایی که از این بانک می خرند، بایستی مالیات آن را نیز بپردازند. بدیهی است هر چقدر که تعداد سکه های خریداری شده از بانک مرکزی بیشتر باشد، میزان مالیاتی که لازم است تا به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت شود نیز بیشتر خواهد بود. هر چند که بر اساس قانونی که در این زمینه وجود دارد، اگر تعداد سکه های خریداری شده از بانک مرکزی ، کم تر از 20عدد باشد، فرد یا واحد تجاری خریدار این سکه ها، از پرداخت مالیات معاف می باشد. حال آن که اگر تعداد سکه ها بیشتر از 20عدد و کم تر از 60عدد باشد، به ازای هر قطعه سکه، خریدار باید 150 هزار تومان مالیات مقطوع به سازمان امور مالیاتی کشور پرداخت کند که این مبلغ تحت عنوان مالیات بر ارزش افزوده از خریداران این سکه ها اخذ می شود. اگر تعداد سکه ها بین 60 تا 100 قطعه باشند، فرد خریدار سکه ها لازم است به ازای هر قطعه سکه، 200 هزار تومان مالیات به سازمان امور مالیاتی کشور بپردازد. همچنین اگر تعداد سکه ها بین 100 تا 200 قطعه سکه باشد، سازمان امور مالیاتی به ازای هر سکه 250 هزار تومان مالیات بر ارزش افزوده دریافت خواهد کرد. در صورتی که افراد خریدار سکه، از پرداخت مالیات در نظر گرفته شده برای آن ها امتناع کنند، سازمان امور مالیاتی کشور در کم ترین زمان با آن ها برخورد خواهد کرد.

آیا طلای آب شده، شامل مالیات بر ارزش افزوده میشود؟

بر اساس قانونی که در زمینه ی خرید و فروش طلای آب شده وجود دارد، افرادی که در زمینه ی خرید و فروش این مدل طلا فعالیت می کنند، از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده معاف هستند. شاید این موضوع به این خاطر باشد که هیچ کاری بر روی طلا انجام نشده است و اجرتی وجود ندارد تا از آن مالیات بر ارزش افزوده محاسبه شود. لذا مالیات بر ارزش افزوده بر روی طلای آب شده قرار داده نخواهد شد و قیمت خالص طلا در هنگام خرید و فروش محاسبه می شود.

 

آیا خرید و فروش طلای دست دوم نیز شامل مالیات بر ارزش افزوده می شود؟

برای خرید و فروش طلای دست دوم، قوانین خاصی وجود دارد. طلافروشان نباید در هنگام فروش طلای دست دوم اجرت بگیرند. فقط می توانند به میزان 7 درصد برای خود سود بردارند. در مورد مالیات نیز اگر از خریدار مالیات 9 درصدی دریافت شود، بایستی این مالیات در فاکتور خرید طلا به طور دقیق درج شود. اگر هم مالیات از خریدار گرفته نشود، نباید در فاکتور خرید طلا، هیچگونه رقمی مبنی بر دریافت مالیات بر ارزش افزوده وارد شود.

کلیات مالیات بر ارزش افزوده طلا

رئیس اتحادیه طلا، جواهر، نقره و سکه تهران زمان اجرای قانون جدید مالیات بر ارزش افزوده را براساس اعلام مسئولین سازمان امور مالیاتی دی‌ ماه سال 1400 عنوان کرده است.

با وجود نهایی شدن قانون جدید مالیات برارزش افزوده و ابلاغ آن در توسط رئیس جمهوری، این قانون در حال حاضر لازم اجرا میباشد.

مکانیزه شدن صندوق فروش برای جلوگیری از تخلفات در طلافروشی‌ها تعبیه می‌شود که فروشنده اطلاعات مربوط به قیمت طلا، اجرت و سود را وارد سیستم می‌کند و قیمت نهایی توسط سیستم محاسبه می‌شود و این اطلاعات به سیستم مرکزی به عنوان ناظر ارسال می‌شود.

صنف طلا و جواهر موظف گردید حداکثر ظرف دو ماه بعد از لازم الاجرا شدن این قانون هم از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند در صورتی که از پایانه های فروشگاهی مورد تائید سازمان استفاده نکنند با اقدام اتحادیه و همکاری نیروی انتظامی باید از همکاری واحدهای فاقد پروانه جلوگیری بعمل میآید.

نکات قابل توجه در خصوص مالیلات بر ارزش افزوده طلا

در تمامی جشنواره های فروش و کمپین هایی مانند روز مادر و شب یلدا حتما به نوع قیمت گذاری فروشندگان طلا و جواهر توجه داشته باشید و از صحت اعمال درست مالیات روی محصول خریداری شده اطمینان حاصل نمائید و در صورت اهمال کاری و یا رویت تعارض قیمت گذاری با قوانین موجود حتما به مراجع ذیصلاح مانند اتحادیه های طلا و جواهر مراجعه نمائید.